Här är tre metoder som hjälper dig att arbeta kreativt

I en tidigare artikel berättade jag om vad som gör det svårt att arbeta kreativt. I den här berättar jag hur du kringgår de problemen, och gör det enkelt istället. Nedanstående är grova skisser, och generaliseringar. De kommer att utvidgas och fördjupas i senare artiklar.

Observera dock att det finns en grundregel för allt kreativt arbete:

Ju mer du kan om det område du ska vara kreativ inom, desto större är dina chanser att lyckas.

Det är särskilt uppenbart om du väljer att arbeta med produktutveckling och marknadsföring, och allra helst om du har valt TRIZ som ditt främsta verktyg.

Konventionell brainstorming

Brainstorming tar hand om det ena av de problem som jag nämnt i en tidigare artikel, nämligen det där med att starta ”från scratch” – om du gör det på rätt sätt.

Som de flesta gör idag, utan direkta förberedelser och utan erfaren moderator, handlar det mer om ”brainfarting” och eventuella resultat uppstår mer av tur än av skicklighet.

Med en bra förberedelse, där deltagarna får en vettig utgångspunkt och en klart fokuserad idé, samt några exempel på den typ av idéer som efterfrågas, ökar sannolikheten för att de hittar kreativa lösningar.

I själva idéarbetet kan du sedan använda de båda metoderna nedan, för att få ännu bättre resultat.

Det kommer en (eller eventuellt en artikelserie) senare om hur den perfekta brainstormingen går till…

SIT

SIT drar nytta av att vi har mycket enklare för att komma på alternativa användningssätt för en ny produkt, eller lösning på ett problem, än vad vi har för att komma på själva produkten eller lösningen.

SITs sätt att dra nytta av det är lika enkelt som genialt: metoden tvingar dig att skapa virtuella produkter eller lösningar, och sedan undersöker du om du kan använda dem till något vettigt.

Metoden består av fem olika verktyg för att skapa dessa virtuella produkter. Tanken är att under varje pass använda flera av dem, upprepade gånger men på litet olika sätt varje gång, för att se om någon av de virtuella produkterna innehåller intressanta idéer som du kan utveckla vidare.

SIT utgår också ifrån att du skapar en noggrann beskrivning av det du ska generera idéer kring, en ”sluten värld”. Du får inte ta in andra typer av komponenter än de som redan finns, men de som finns får du ändra, ta bort eller göra flera kopior av, så länge kopiorna ändras på något sätt.

Genom att på detta vis begränsa mängden faktorer att tänka på skapas ett naturligt fokus. Modern forskning har i många experiment visat att ett sådant fokus stimulerar kreativiteten.

Det här är en metod som är enklare att tillämpa än konventionell brainstorming. Den går också att lära sig på en tvådagars workshop. Sannolikheten för att du får fram riktigt kreativa idéer är skyhög jämfört med konventionell brainstorming.

Precis som TRIZ är detta också en metod som kan ge dig väsentligt ökade kunskaper om det du arbetar med, eftersom den stimulerar dig att undersöka saker du annars lätt förbiser.

Ska du bara lära dig en enda metod är det denna. Den är också bra att ha som grund om du vill lära dig nästa metod, TRIZ.

TRIZ

TRIZ är en metod som tagits fram för att framförallt hjälpa till med produktutveckling och patenterbara lösningar. Detta till trots innehåller den även många verktyg som kan användas i andra sammanhang.

Metoden utgår ifrån tanken att samma problem dyker upp gång på gång, i olika branscher, discipliner och sammanhang. Därför menar man att det inte finns några i egentlig mening ”nya” problem. Oavsett vilket problem du har, så har någon annan redan haft samma eller en annan ”version” av problemet, och antagligen löst det. Genom att studera den lösningen kan du få idéer om hur du kan lösa din egen version.

Knepet ligger i att titta på ditt konkreta problem, och lyfta blicken och se att det är ett problem av en viss typ, och känna igen andra problem av samma slag. TRIZ kallar det för att gå ifrån det konkreta problemet till ett konceptuellt problem. Sedan tittar man efter hur den konceptuella lösningen till det konceptuella problemet ser ut, och försöker hitta en konkret tillämpning av den.

Svårigheterna med den här metoden ligger främst i det första och sista steget: hur du formulerar problemet och lyfter det från den konkreta världen till den konceptuella, och hur du väljer och översätter lämplig konceptuell lösning till en konkret.

För att övervinna den första svårigheten krävs rutin och erfarenhet, med andra ord träning. För att övervinna den andra krävs djupa och breda kunskaper om det du arbetar med.

Det tar avsevärt längre tid att lära sig TRIZ som helhet, men många av verktygen går att tillämpa direkt efter bara några timmars övning. Är du ingenjör eller vill syssla med att skapa patenterbara uppfinningar är detta din metod.

Det går också utmärkt att kombinera TRIZ med SIT, och en grund i SIT gör det enklare att lära in TRIZ.

Foto: Thiane, Sao Paolo

Föregående: (5 förklaringar till varför kreativitet är så svårt)