5 förklaringar till varför kreativitet är så svårt

Min egen erfarenhet stämmer rätt väl överens med vad den moderna forskningen säger när det gäller orsakerna till att folk har svårt att skapa kreativa idéer. Det handlar framförallt om fem faktorer:

  1. Personlig inställning till vad kreativitet är
  2. Funktionella låsningar
  3. Strukturella låsningar
  4. Relationella låsningar
  5. Frihet hämmar kreativiteten

Personlig inställning

En av de viktigaste orsakerna till att så många tror att de saknar kreativitet är föreställningen att det är en egenskap, och därtill en egenskap som vi är födda med.

Det är fel.

Kreativitet är en färdighet, att vara skapande och kreativ är att arbeta. Skillnaden mellan så kallat ”kreativa människor” och andra är att ”kreativa människor” arbetar kreativt, och det kan vem som helst lära sig att göra.

Som Chuck Close sade i en intervju ” Inspiration is for amateurs — the rest of us just show up and get to work.”.

(Chuck Close var en amerikansk målare och fotograf, känd för sina fotorealistiska målningar. En länk till Wikipedias sida om honom, öppnas i nytt fönster/ny flik. )

Sluta att se på ”kreativ” som något du är eller inte är, se istället”kreativt arbete” som något du utför, eller kan lära dig att utföra. Då försvinner magin, och du blir fri att lära dig att skapa vad du vill. Det är inte fantasin som sätter gränser, fantasin har inga gränser. Istället är det sättet du ser på ditt skapande som begränsar dig. Det och att du försöker arbeta utan gränser, men mer om det senare.

Låsningar

Det finns några saker som kan göra det svårare än det behöver vara att arbeta kreativt, och de har att göra med hur vi ser på vår omvärld.

I ett berömt experiment i mitten av 1930-talet visade Karl Duncker att vi har psykologiska ”låsningar” som hindrar oss från att se lösningar som i efterhand ser helt uppenbara ut. Fortsatt forskning har visat att de låsningar som begränsar oss framförallt är tre: funktionella, strukturella och relationella.

Vi låser oss genom att tro att:

  • föremål som har en funktion i ett sammanhang ska ha den och endast den funktionen i alla sammanhang
  • strukturer som ser ut på ett visst sätt ska alltid se ut så
  • samband och relationer som är på ett visst sätt ska alltid vara så.

Det intressanta med dem är att de inte verkar vara medfödda, utan inlärda. De finns nämligen inte hos barn, utan utvecklas senare. Låsningarna är omedvetna, och kräver för de flesta av oss medvetna ansträngningar för att lösas upp.

Frihet begränsar kreativiteten

Obegränsade valmöjligheter ger inte obegränsad frihet. Snarare verkar det som om det finns en gräns där fler valmöjligheter gör oss mer eller mindre oförmögna att välja. Genom att då begränsa alternativen blir det enklare att träffa ett val och fatta ett beslut. Det här påverkar också vår förmåga att skapa idéer. Saknas ramar för idéarbetet, och ett tydligt mål, får vi svårt att skapa idéer.

Det är de här problemen som metoder som brainstorming, SIT och TRIZ är tänkta att lösa, och de gör det på tre olika sätt. De skillnaderna tänkte jag ta upp i min nästa artikel, "Här är tre metoder som hjälper dig att arbeta kreativt".

Foto: Charlie Marshall (Fiddler on the Rope 2)

Föregående: (Vad alla borde veta om brainstorming)

Nästa: (Här är tre metoder som hjälper dig att arbeta kreativt)