Struktur istället för regler och viljestyrka

Så kallade "produktivitetssystem" som GTD och liknande fungerar inte för att skriva (eller läsa). De är beroende av att du sätter mål, och skapar konkreta definitioner av vad det betyder att något är "klart" för varje uppgift. Skrivande och forskning är mycket mer flytande och till synes slumpmässigt (komplext) och kräver ett flexibelt system med lösa gränser.

En struktur som ska fungera att arbeta I måste därför skilja sig från en plan för att strukturera ett projekt att arbeta för att fungera. Planer lägger struktur på dig själv istället för ditt arbete. Struktur möjliggör flow, och om du kan lita på att strukturen tar hand om dina tankar, behöver du inte hålla allt i ditt huvud. Det motverkar Zeigarnik-effekten och gör det lättare att fokusera på det som finns.

I det här sammanhanget blir miljö mycket viktigare än viljestyrka: eliminerar du frestelser från din arbetsmiljö behöver du inte viljestyrka för att motstå några frestelser.

Föregående: (Argument, alternativ och vad man ska tro)

Nästa: (Anteckningar och skrivande)