Anteckningar och skrivande

Det finns tre typer av anteckningar

  1. Flyktiga anteckningar, som du skriver hur som helst och var du än kan, och de kommer att kasseras om ett par dagar
  2. Permanenta anteckningar som du håller för evigt, och som är skrivna på ett sätt som gör att de kan stå för sig själva, som kortare eller längre artiklar, kanske blogginlägg. De lagras i ditt referenssystem eller i din låda, skriven som om de var tänkta att tryckas.
  3. Projektanteckningar, relevanta för ett visst pågående projekt. De kan antingen arkiveras eller kastas när projektet är klart eller övergivet.

Dessa tre slags anteckningar måste lagras på tre olika sätt, så att de inte blandas upp.

  1. Skriv anteckningar var du än är och när du tänker på något du kanske vill komma ihåg. Hur är inte viktigt, men att göra det är.
  2. Skriv anteckningar medan du läser, allt du inte förstår och behöver förklara för dig själv eller saker du vill komma ihåg. Saker som du kanske behöver förklara för någon senare.
  3. Gå igenom anteckningarna som du har skrivit och gör dem permanenta, helst samma dag som du skrev dem. Tänk på hur de är relevanta för ditt arbete och saker du kanske vill skriva om, och hur de relaterar till varandra och till andra anteckningar som du redan har i ditt system. Ändrar de din åsikt om något du redan har skrivit om eller genererar nya idéer? Ställer de nya och intressanta frågor? En idé, en anteckning, som om det var ett blogginlägg, komplett med länkar till källor. 4.a. Arkivera anteckningen i ditt system, efter en annan anteckning 4.b. lägg till länkar till andra anteckningar 4.c länk till anteckningen från ditt index
  4. Titta in i ditt system och se vilka ämnen, frågor och forskningsprojekt som finns där. Vad behöver du lära dig mer om och vad kan du skriva om direkt? Försök inte ta upp ett ämne, välj ett som du redan har i systemet.
  5. Kopiera anteckningarna som är relevanta för ditt ämne och få dem i ordning. Kött dem ut vid behov och klipp bort alltför mycket fett. Testa det och se om du behöver göra mer läsning eller forskning.
  6. Förvandla de kopierade anteckningarna till ett grovt utkast. De måste översättas till en text som är lämplig för din publik, inte bara omarrangerad. Placera dem i sammanhang och få dem att låta helt rätt. Lappa hålen i ditt argument och räkna ut vilka antaganden du har gjort och varför och om de håller.
  7. Redigera och korrekturläsa manuskriptet, publicera och gå vidare.

Föregående: (Struktur istället för regler och viljestyrka)

Nästa: (Vad alla borde veta om brainstorming)